International entrepreneurship

Published
February 14, 2023

Synopsis

DEFINITION OF THE TERM: International entrepreneurship is a relatively recent area of research and is defined as entrepreneurship within which entrepreneurial activities are conducted across national borders, and within which international comparisons of entrepreneurship can be made.

HISTORICAL ANALYSIS OF THE TERM: Research on international entrepreneurship was initiated in the late 1980s, since when dynamic development in this area has taken place.

DISCUSSION OF THE TERM: Issues analysed within international entrepreneurship research include the entrepreneurial internationalisation of firms, comparative international entrepreneurship, and comparative entrepreneurial internationalisation.

SYSTEMATIC REFLECTION WITH CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS: Explanations of international entrepreneurship are based on entrepreneurship theory and international business theory and are in line with the paradigm of strategic behaviours. Nowadays, research on international entrepreneurship is in high demand due to its utilitarian potential.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Autio, E. (2018). Creative Tension: The Significance of Ben Oviatt’s and Patricia McDougall’s Article ‘Toward a Theory of International New Ventures’. W: R. Reuber (red.), International Entrepreneurship. The Pursuit of Opportunities across National Borders (s. 59–81). Gewerbestrasse: Palgrave Macillan.

Bigos, K. (2019). Wpływ szybkości internacjonalizacji i kapitału zagranicznego na intensywność eksportu: przypadek startupów międzynarodowych. International Entrepreneurship Review, 5(1), 9–21. DOI: 10.15678/IER.2019.0501.01.

Cieślik, J. (2017). Dimensions of entrepreneurship. W: J. Cieślik (red.), Entrepreneurship in emerging economies enhancing its contribution to socio-economic development (s. 41–90). Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Freeman, S., Ying, Z., & Warner, M. (2020). International Entrepreneurship. A Comparative Analysis. London/New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Głodowska, A. (2019). Międzynarodowe porównania przedsiębiorczości krajowej w Unii Europejskiej. Determinanty i efekty w perspektywie przedsiębiorczości międzynarodowej. Warszawa: PWN.

Gorynia, M., & Jankowska, B. (2017). O tożsamości biznesu międzynaro­do­wego. W: M. Maciejewski, & K. Wach (red.), Handel zagraniczny i ­biznes międzynarodowy we współczesnej gospodarce (s. 127–142). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.

Jones, M.V., Coviello, N., & Tang, Y. (2011). International entrepreneurship research (1989–2009): A domain ontology and thematic analysis. Journal of Business Venturing, 26(6), 632–659.

Knight, G.A., & Cavusgil, S.T. (2004). Innovation, Organizational Capabilities, and the Born Global Firm. Journal of International Business Studies, 35, 124–141. DOI: 10.1057/palgrave.jibs.8400071.

Kohn, T.O. (1988). International Entrepreneurship: Foreign Direct Investment by Small U.S.-based Manufacturing Firms. Unpublished DBA Thesis, Harvard University, Ann Arbor, MI 1988 (university microfilms).

Kurczewska, A. (2013). Przedsiębiorczość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Maciejewski, M., & Wach, K. (2019). International Startups from Poland: Born Global or Born Regional?. Central European Management Journal, 27(1), 60–83. DOI: 10.7206/jmba.ce.2450-7814.247.

Maciejewski, M. (2018). Startupy międzynarodowe jako przejaw przedsiębiorczości międzynarodowej. W: K. Wach (red.), Internacjonalizacja przedsiębiorstw w perspektywie przedsiębiorczości międzynarodowej (93–116). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Morrow, J.F. (1988). International entrepreneurship. A new growth opportunity. New Management, 3, 59–61.

McDougall, P.P. (1989). International versus domestic entrepreneurship: New venture strategic behaviour and industry structure. Journal of Business Venturing, 4, 387–400.

McDougall, P.P., & Oviatt, B.M. (1994). Toward a theory of international new ventures. Journal of International Business Studies, 25(11), 45–64.

McDougall, P.P., & Oviatt, B.M. (2000). International entrepreneurship: The intersection of two research paths. The Academy of Management Journal, 43(5), 902–906.

McDougall, P.P., & Oviatt, B.M. (2005). Defining international entre­pre­neur­ship and modeling the speed of internationalization. Entrepreneur­ship Theory and Practice, 29(5), 537–554. DOI: 10.1111/j. 1540-6520.2005.00097.x.

Pera, B. (2018). Natura internacjonalizacji przedsiębiorstw. W: K. Wach (red.), Internacjonalizacja przedsiębiorstw w perspektywie przedsiębiorczości międzynarodowej (13–64). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Terjesen, S., Hessels, J., & Li, D. (2013). Comparative international entrepreneurship: A review and research agenda. Journal of Management, 42, 299–234. DOI: 10.1177/0149206313486259.

Wach, K. (2012). Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw: rozwój przez umiędzynarodowienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wach, K. (2018). Teoretyczne podstawy przedsiębiorczości międzynarodowej. W: K. Wach (red.), Internacjonalizacja przedsiębiorstw w perspektywie przedsiębiorczości międzynarodowej (65–92). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wach, K. (2021). The evolution of the Uppsala model: Towards non-linearity of internationalization of firms. International Entrepreneurship Review, 7(2), 7–19. DOI: 10.15678/ IER.2021.0702.01.

Wach, K., & Głodowska, A. (2021). How do demographics and basic traits of an entrepreneur impact the internationalization of firms? Oeconomia Copernicana, 12(2), 399–424. DOI: 10.24136/oc.2021.014.

Zahra, S.A., Ireland, R.D., & Hitt, M.A. (2000). International Expansion by New Venture Firms: International Diversity, Mode of Market Entry, Technological Learning, and Performance. Academy of Management Journal, 43, 925-950. DOI:10.2307/1556420.

Zucchella, A., & Magniani, G. (2016). Entrepreneurship. Theoretical Foundations and Practices. wyd. 2. New York: Palgrave Macmillan.